De går sig til en god snak

Publiceret 02-06-2025

Trivsels- og elevsamtaler i Folkeskolen er en del af klasselærernes opgaver, og de kan foregå på forskellige måder. På Sennels Skole tager Dorte Kirk Nyby 1. kl. med ud at gå.

Dorte Kirk Nyby vælger at lave sine årlige samtaler med eleverne i 1. klasse på en gåtur rundt i nærområdet af skolen i Sennels.

De har regnet lidt på det. På hvor langt Dorte skal gå, før hun har haft samtaler med hele klassen. Ruten er omkring én kilometer, så de kom op på 23, men en af drengene kunne godt tænke sig, at turen var 10 km!

- Det bliver vist liiiiige langt nok. Det er jo mine ben, der skal gå den 23 gange, griner Dorte Kirk Nyby og glæder sig samtidig over den tydelige begejstring, ved at få lov at komme på gåtur med læreren, som ønsket afspejler.

Rum til fortrolighed

Hun og Lucas Bundgaard Gravesen er på vej ned ad cykelstien ved skolen i Sennels. Lucas er én af eleverne i den 1. klasse, som Dorte er klasselærer for. De er lige nu i gang med den ene af skoleårets to obligatoriske elev-samtaler. Den handler om alt fra de nye kyllinger hjemme hos Lucas, til hvad han godt kan lide at lave i frikvarteret og godnathistorier.

- Det er min erfaring, at vi får en anderledes samtale på gåturen, end når vi sidder og kigger på hinanden. Siddende ved et bord kan jeg godt på børnenes vegne føle, at de skal præstere noget, og det, synes jeg, er ærgerligt. Samtalen flyder tit lettere, når vi går ved siden af hinanden og det er lettere for mig at skabe et fortroligt rum, forklarer Dorte om valget af at gå og tale i stedet for at sidde. 

Hun har tidligere brugt gå-snakken i et job som efterskolelærer. Under Corona-epidemien holdt hun kontakten til sine elever ved at tage dem med ud at gå i mindre grupper, og sidste skoleår var det en 6. klasse i Sennels, hun gik med ene-ture med.

- Jeg oplever, at børnene godt kan lide formen. Jeg fortæller dem indlednings-vist, hvad det går ud på og stiller dem et spørgsmål. Det kan også være de gerne vil spørge om noget, og noget er bare nemmere både at sige og spørge om, når vi ikke kigger på hinanden, så det opleves som et trygt rum at være i, siger Dorte Kirk Nyby.

Lucas Bundgaard Gravesen er én af de 23 elever i 1. kl. på Sennels Skole, som nu har prøvet en gående elevsamtale.

Bruger sin forberedelsestid

Hun får jævnligt spørgsmål fra kolleger i faget om, hvordan hun har tiden til at tage alle med ud at gå? Fra Dorte er svaret, at det kræver lidt ekstra planlægning, at hun bruger sin forberedelsestid på det, og at hun har fuld opbakning fra sin ledelse.

- Samtalerne er en del af børnenes oplevelse af at blive inddraget og af at være med til at påvirke deres tid på skolen. Derfor vægter vi højt, at der er sat en ramme om dem. Gåturen er én af de rammer, vi har, og den prioriterer jeg, at give plads til, når læreren selv vælger at disponere sin tid til det. Det er den fleksibilitet, jeg synes, det er vigtigt, vi har, siger John Linde, der er skoleleder på Sennels Skole.

Styrker relationer

På ruten er Dorte og Lucas ved at være tilbage på legepladsen. De har gået turen på knapt 20 min. og nåede også at snakke om fodbold i skolegården og noget af det, de laver på klassen i øjeblikket.

- Det kan godt være ruten er den samme hver gang, men oplevelsen er forskellig, og det er en af grundene til, at jeg prioriterer at gøre det på den her måde. Børnene elsker den alenetid, de får med en opmærksom voksen, og det styrker vores relation. Når de er trygge ved mig, så bærer det frugt i mange sammenhænge, så for mig er tiden givet rigtig godt ud, siger Dorte Kirk Nyby inden hun siger tak for turen til Lucas og de begge vender tilbage til skoledagen.

Det tager Dorte Kirk Nyby omkring to uger at få afviklet elev-samtale med alle de 23 elever i 1. klasse.

Kontakt os

Undervisning
Thisted Kommune
Asylgade 30
7700 Thisted
E-mail: folkeskole@thisted.dk
Tlf.: 99 17 24 50

Hvad er en elev- og trivselssamtale?

En elev- og trivselssamtale er en dialog mellem læreren og eleven, der fokuserer på elevens trivsel, både socialt og fagligt. 

Formålet er at skabe et trygt og støttende læringsmiljø, hvor eleven kan dele sine oplevelser og udfordringer. 

Under samtalen kan læreren spørge ind til, hvordan eleven har det i skolen, i klassen og derhjemme 

Det kan også inkludere spørgsmål om elevens sociale relationer, faglige præstationer og eventuelle bekymringer. 

Samtalen skal være åben og respektfuld, så eleven føler sig hørt og forstået. 

Kilde: Børns Vilkår