Bruger sin forberedelsestid
Hun får jævnligt spørgsmål fra kolleger i faget om, hvordan hun har tiden til at tage alle med ud at gå? Fra Dorte er svaret, at det kræver lidt ekstra planlægning, at hun bruger sin forberedelsestid på det, og at hun har fuld opbakning fra sin ledelse.
- Samtalerne er en del af børnenes oplevelse af at blive inddraget og af at være med til at påvirke deres tid på skolen. Derfor vægter vi højt, at der er sat en ramme om dem. Gåturen er én af de rammer, vi har, og den prioriterer jeg, at give plads til, når læreren selv vælger at disponere sin tid til det. Det er den fleksibilitet, jeg synes, det er vigtigt, vi har, siger John Linde, der er skoleleder på Sennels Skole.
Styrker relationer
På ruten er Dorte og Lucas ved at være tilbage på legepladsen. De har gået turen på knapt 20 min. og nåede også at snakke om fodbold i skolegården og noget af det, de laver på klassen i øjeblikket.
- Det kan godt være ruten er den samme hver gang, men oplevelsen er forskellig, og det er en af grundene til, at jeg prioriterer at gøre det på den her måde. Børnene elsker den alenetid, de får med en opmærksom voksen, og det styrker vores relation. Når de er trygge ved mig, så bærer det frugt i mange sammenhænge, så for mig er tiden givet rigtig godt ud, siger Dorte Kirk Nyby inden hun siger tak for turen til Lucas og de begge vender tilbage til skoledagen.
Det tager Dorte Kirk Nyby omkring to uger at få afviklet elev-samtale med alle de 23 elever i 1. klasse.