Med redskaberne i favnen fordeler børnene sig rundt i klassen.
Dagens opgave er at finde 10’er-venner.
- I Det Tænkende Klasserum er der én overordnet opgave og en række andre opgaver, som vi kalder “udvidelser”. Dem kan holdene gå videre til, hvis de har tid, men fokus er ikke på at komme i mål. Fokus er på, at eleverne får samarbejdet grundigt om opgaven og talt om, hvordan de finder frem til resultaterne, siger Mia Yde Hegelund.
Det går flyvende hurtigt med 10’er-vennerne i klassen. Nogle tegner for at finde frem til de rigtige svar, mens andre tæller koncentreret eller bygger med centicubes.
En del af holdene rykker videre til udvidelsen med 20’er-venner og 15-venner.
Mia Yde Hegelund spørger ud i klassen:
- Hvad er det, du skal gøre, hvis du er virkelig dygtig til matematik?
- Så skal man også lade den anden prøve, svarer en dreng bagerst i klassen, der sammen med sin makker har klæbet whiteboardet fast til gulvet.
Nye legekammerater
Da en timer, der har talt, mens eleverne arbejdede, er ved at ramme nul, kalder underviseren til samling.
Nu er det blevet tid til at dele resultaterne med klassen – og det sker mundtligt. På skift får holdene lov til at fortælle om nogle af de tal-venner, de har fundet frem til.
- Det er meget nyt for børnene, at der er så stort et mundtligt element i matematikundervisningen. Det skulle de vænne sig til, men det fungerer rigtig godt. Der kommer et andet element på, som ikke handler om resultatet af et regnestykke – men måden man bruger til at regne det ud på, fortæller Mia Yde Hegelund.