Nyt koncept styrker fællesskabet og de krøllede hjerner

Publiceret 21-05-2025

På Tilsted Skole har man med stor succes introduceret udvalgte klasser for en ny form for matematikundervisning, der hedder Det Tænkende Klasserum.

Klokken har ringet ind til første time på Tilsted Skole.

2. klasse sidder klar på deres pladser til første time, hvor der er matematik på skoleskemaet. Men noget i rummet indikerer, at det ikke er en traditionel matematiktime, det har ringet ind til. 

Ved tavlen står en blå rullevogn med forskellige redskaber i. 

- Hvad betyder det, når den blå vogn er fremme? 

Sådan lyder spørgsmålet ud i klassen fra Mia Yde Hegelund, der er lærer på Tilsted Skole. 

Hænderne flyver i vejret. Børnene ved nemlig godt, at det betyder, det er tid til Det Tænkende Klasserum. 

Kreative løsninger og samarbejde

Det Tænkende Klasserum er et koncept, man kan bruge i matematikundervisningen, hvor der er et øget fokus på at få børnene til at arbejde sammen på kryds og tværs i klassen og være kreative med opgaveløsningen.  

- Det er en mere levende og legende måde at lære matematik på, hvor vi bruger tid på at tale sammen om, hvad vi kan bruge matematikken til. Opgaverne kan løses med forskellige metoder, og der er plads til en krøllet tankegang. Alle kan være med, og alle kan bidrage, forklarer Mia Yde Hegelund.  

Et af de vigtige elementer i Det Tænkende Klasserum bliver etableret helt fra starten. Mia Yde Hegelund finder en kop frem med en masse ispinde i. 

Alle ispindene har én farve i bunden, og de elever, der trækker ispinde med matchende farver, er holdkammerater timen ud. De får alle en opgave og henter et magnetisk whiteboard, der kan klistres fast på borde, vægge, gulv og døre.

Med redskaberne i favnen fordeler børnene sig rundt i klassen.  

Dagens opgave er at finde 10’er-venner.  

- I Det Tænkende Klasserum er der én overordnet opgave og en række andre opgaver, som vi kalder “udvidelser”. Dem kan holdene gå videre til, hvis de har tid, men fokus er ikke på at komme i mål. Fokus er på, at eleverne får samarbejdet grundigt om opgaven og talt om, hvordan de finder frem til resultaterne, siger Mia Yde Hegelund.  

Det går flyvende hurtigt med 10’er-vennerne i klassen. Nogle tegner for at finde frem til de rigtige svar, mens andre tæller koncentreret eller bygger med centicubes. 

En del af holdene rykker videre til udvidelsen med 20’er-venner og 15-venner.  

Mia Yde Hegelund spørger ud i klassen: 

- Hvad er det, du skal gøre, hvis du er virkelig dygtig til matematik?  

- Så skal man også lade den anden prøve, svarer en dreng bagerst i klassen, der sammen med sin makker har klæbet whiteboardet fast til gulvet.  

Nye legekammerater

Da en timer, der har talt, mens eleverne arbejdede, er ved at ramme nul, kalder underviseren til samling.  

Nu er det blevet tid til at dele resultaterne med klassen – og det sker mundtligt. På skift får holdene lov til at fortælle om nogle af de tal-venner, de har fundet frem til.  

- Det er meget nyt for børnene, at der er så stort et mundtligt element i matematikundervisningen. Det skulle de vænne sig til, men det fungerer rigtig godt. Der kommer et andet element på, som ikke handler om resultatet af et regnestykke – men måden man bruger til at regne det ud på, fortæller Mia Yde Hegelund. 

Og det er ikke kun underviserne, der er glade for Det Tænkende Klasserum. Spurgt til, hvad eleverne synes om det, lyder svarene blandt andet: 

- Det er sjovt og hyggeligt, og man lærer meget af det, siger en af eleverne.

- Man er sammen med nogle, man ikke er sammen med så tit, og så får man nogle flere at lege med, supplerer en anden.

Mia Yde Hegelund er heller ikke i tvivl om, at Det Tænkende Klasserum er kommet for at blive. 

- Det kan virkelig noget, at undervisningen ikke tager udgangspunkt i en side i en matematikbog, siger hun. 

I klasseværelset på Tilsted Skole er timen ved vejs ende, og eleverne pakker materialerne sammen igen.  

- Nu ruller Det Tænkende Klasserum væk for den her gang, siger Mia Yde Hegelund, mens hun skubber den blå rullevogn foran sig.